بسته
0 آیتم ها
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
دسته بندی محصولات
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    دستبند آواز نیلگون

    329,000 تومان
    دستبند سنگ لاجورد با بافت چرمی پیچ گیس با گره های زیبا با سنگهای اصل و معدنی ، با تراشهای زیبا، خوشرنگ و باکیفیت بسیار شیک با قابلیت تنظیم سایز مناسب انواع سلیقه ها هدیه ای زیبا و خاص به همراه جعبه رایگان ضمانت اصالت سنگ ها
    شناسه کالا در انبار: b1037
    دسترسی: 2 در انبار

    سنگ لاجورد (Lapis Lazuli) گوهری گران ‌بهاست که به دلیل رنگ آبی خیره‌ کننده آن به همراه رگه های طلایی رنگ زیبای خود و خواصی که دارد از هزاران سال پیش تاکنون طرفداران زیادی در جهان داشته است. از گذشته های دور از پودر آن برای تهیه رنگ آبی و از خواص اش در درمان و پزشکی استفاده های متعددی می شده است.

    سنگ لاجورد یا Lapis Lazuli

    سنگ لاجورد (Lapis Lazuli) نام سنگی است که در فلات ایران استخراج میشود. خاستگاه اصلی سنگ لاجورد، معادن سرسنگ در سرزمین بدخشان در شمالی ترین بخش افغانستان است. این سنگ به رنگ آبی تیره همراه با لکه های طلایی پیریت است و از سنگ های نیمه قیمتی و شناخته شده در عهد ایران باستان و یکی از کالاهای تجاری ایرانیان بوده.

    دانشمندان ایرانی از جمله ابوریحان بیرونی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، جوهری نیشابوری و… در مورد خصوصیات این سنگ و خواص درمانی آن مطالب بسیاری آورده اند. هنرمندان ایرانی در سده های میانی و اروپایی دورۀ رنسانس از این سنگ به عنوان رنگدانۀ لاجوردی (آبی نیلی) در نقاشی های خود استفاده میکردند. امروزه از آن برای ساخت جواهرات نیمه قیمتی، وسایل تزیینی، نقاشی، آثار هنری، صنعت و انرژی درمانی استفاده میشود.

    تاریخچه سنگ لاجورد

    لاجورد سنگی قیمتی در دوران ایران باستان است. با شکست مادها از تیکالت پلیسر سوم، پادشاه آشور در قرن هفتم قبل از میلاد، غنایمی از جمله الجورد (ده تن) دریافت شد و کتیبه های آشوری به آن اشاره کرده اند. در دورە هخامنشیان، لاجورد را (کپوتکه) می نامیدند. در کتیبە بنیاد کاخ داریوش کبیر در شوش، هر یک از مصالح لازم برای ساختمان کاخ و منشا آن ها ذکر شده است.به گفته شاهنشاه داریوش کبیر در متون تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشیان، لاجورد به کار رفته در ساخت این کاخ، از سغدیه، سرزمینی در آسیای مرکزی و شامل بدخشان، تأمین شده است. پس از دورە هخامنشی، از آن برای تهیە زیور آلات و لعاب استفاده می کردند. اولین کار دست با لاجورد، در پاکستان و در هزارۀ چهارم به دست آمد، در هزارە سوم نیز کارهای دستی متعددی از لاجورد در سرزمین های مصر و بین النهرین کشف شد.

    روش‌های بهسازی و افزایش کیفیت لاجورد

    عمل بهسازی لاجورد تقریبا مشابه فیروزه انجام می شود. روش هایی مثل رنگ کردن (استفاده از رنگ های مخصوص سنگ با روش های مخصوص)، استفاده از موم و روغن (روش های سنتی)، تثبیت با استفاده از اپوکسی و رزین و گاهی ترکیبی از دو یا چند روش استفاده می شود.روش تثبیت با اپوکسی یکی از روش های رایج و متداول در مورد بهسازی سنگ های نرم تر یا پر خلل و فرج مثل لاجورد و فیروزه است که در این روش علاوه بر بهبود رنگ و کیفیت جلای سنگ موجب افزایش مقاومت و طول عمر آن می شود و مانند یک لایه محافظ برای سنگ و نگین عمل می کند.

    لاجورد سنگ کدام ماه تولد است؟

    لاجورد سنگ ماه تولد متولدین پاییز و زمستان است.

    لاجورد به ترتیب سنگ ماه تولد:

    متولدین آذر ماه برج فلکی مطابق آن برج قوس یا صورت فلکی زودیاک کمان (Sagittarius Zodiac sign)

    متولدین دی ماه برج فلکی مطابق آن برج جدی یا صورت فلکی زودیاک بز (Capricorn Zodiac sign)

    متولدین بهمن ماه برج فلکی مطابق آن برج دلو یا صورت فلکی زودیاک آبریز (Aquarius Zodiac sign)

    ماه میلادی مطابق با آن را دسامبر (December) و ژانویه (January) می باشد.

    لاجورد سنگ مرتبط با کدام چاکرا است؟

    لاپیس لازولی یا لاجورد سنگ چاکرای پنجم و چاکرای ششم استچاکرای پنجم

    چاکرا گلو – چاکرا حلق – چاکرا ویشودها – Throat Chakra – Vishuddha Chakra – Vishuddhi Chakra

    معروف به چاکرای گلو یا حلق که در آیین هندو به آن ویشودها می گویند. محل این چاکرا گلو یا حلق بوده و وظیفه آن بیان، ابراز و بودن است. چاکرا پنج چاکرای ارتباطات و خلاقیت و مانترای آن من بیان میکنم است. عضو وابسته چاکرای پنجم گردن، گلو، فک و بازوها است و به عصب های بازویی یا گردنی بسیار مرتبط هستند.

    با توجه به منطقه چاکرای پنج در پایین مهره گردن و بین گودی گلو و حنجره، عدم تعادل در این چاکرا موجب مشکلات فیزیکی در ناحیه حلق و گلو و تیروئید شده و مشکل در برقراری ارتباط کلامی مثل پرحرفی یا ناتوانی در سخنوری و بیان احساسات را ایجاد می کند. استفاده و همراه داشتن سنگ لاجورد موجب به تعادل رسیدن این چاکرا می شود و تاثیر بسزایی در برطرف شدن مشکلات مربوط به این ناحیه و این چاکرا دارد.

    چاکرای ششم

    چاکرا ششم – چاکرا آجنا – چاکرای پیشانی – چاکرا چشم سوم Ajna Chakra – Guru Chakra – Third-Eye Chakra

    چاکرای ششم معروف به چاکرا چشم سوم در آیین هندو به آجنا به معنی دید درون و برون شناخته می شود. این چاکرا در پیشانی و کمی بالاتر از بین دو چشم قرار داد. این چاکرا طیف رنگی آبی نیلی متمایل به بنفش را در بر می گیرد که باعث باز شدن چشم سوم و دید بیرونی و درونی می شود.

    غدد مرتبط با این چاکرا هیپوفیز صنوبری و عضو وابسته به آن صورت، چشم، گوش و بینی می باشد. چاکرای ششم چاکرای شهود و روشن بینی و مانترای آن من میبینم است.

     

    تاثیرات این چاکرا با درونی ترین قسمت وجودی انسان ( ناخودآگاه ) یا روح و معنویت در ارتباط است. این مکانی است که محرک ما و میزانی از آگاهی که فعالیتها و در واقع زندگی ما را هدایت می‌کند در آن قرار دارد.

    عدم تعادل در چاکرای ششم باعث فراموشی و حواس پرتی، دور شدن از منطق و عمل بدون تفکر، گیجی و سردر و همینطور مشکلات بینایی می شود. استفاده و همراه داشتن سنگ لاجورد موجب به تعادل رسیدن این چاکرا می شود و تاثیر بسزایی در برطرف شدن مشکلات مربوط به این ناحیه و این چاکرا دارد.

    خواص و فواید لاجورد استفاده از لاپیس لازولی در سنگ درمانی

    لاجورد به عنوان سنگ محافظ در برابر حملات عصبی و روانی شناخته می شود، استفاده از لاپیس لازولی استرس را کم و آرامش به همراه می آورد. استفاده از سنگ لاجورد باعث ایجاد نگاه به درون و خودشناسی می شود، خود آگاهی را تشویق و حقیقت درونی را آشکار می کند. باعث تقویت صداقت، دلسوزی و اخلاق مداری در افراد می شود. موجب افزایش خلاقیت و نوآوری در افراد می شود. همراه داشتن این سنگ باعث افزایش اعتماد بنفس و ایجاد حس پذیرش خود می شود و به بیان احساسات و عواطف کمک می کند.در سنگ درمانی لاجورد آمده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، به تصفیه خون کمک می کند ، به برقراری تعادل فشار خون کمک می کند ، تسکین دهنده است و التهابات را کاهش می دهد. بی خوابی و سرگیجه را کاهش می دهد و بر افسردگی غلبه می کند. لاجورد برای سیستم تنفسی و عصبی و گلو ، تارهای صوتی و تیروئید مفید است ، اندام ها ، مغز استخوان و تیموس را تمیز می کند.

    خواص و فواید همراه داشتن و استفاده از سنگ لاجورد (Lapis Lazuli)

    ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای پنجم و ششم

    سنگ ماه تولد اردیبهشت ، آذر ، دی ، بهمن

    سنگی بسیار آرام بخش و جلوگیری کننده از حملات عصبی و روانی

    الهام بخش و کمک به افزایش خلاقیت و نوآوری

    افزایش اعتماد به نفس

    کمک به درک احساسات و عواطف دیگران

    تقویت سیستم ایمنی بدن

    تصفیه و تنظیم فشار خون

    تسکین دهنده و کاهنده التهابات

    غلبه بر بی خوابی و سرگیجه و افسردگی

    بهبود سیستم تنفسی و عصبی و گلو

    تنظیم تیروئید

    به منظور ارتقا خود آگاهی، بینش و عقل به کار می رود

    به عنوان سپر در برابر حملات روانی

    بالابردن درک و روشنی و شهود

    اکسیری قدرتمند برای بدن اتری و معنوی

    پزشکان مصر باستان ، سومر و بابل لاجورد را برای مقاصد دارویی بسیاری، از جمله آب مروارید چشم استفاده می کردند

    نماد شفا، شادی، عشق، وفاداری، قدرت های روانی، حمایت، شجاعت

    باعث افزایش اراده می‌شود

    در ایران باستان ، لاجورد سنگی برای نزدیکی با خدایان بود که صاحب آنرا دارای قدرت جادویی از خدایان و الوهیت می کرد

    برای بهبود علائم بی‌خوابی مفید است

    اثری ضد عفونی کننده و باکتری‌کش دارداستفاده از لاجورد در طب سنتی و درمانگری کهن

    در پزشکی کهن ایرانی سنگ لاجورد در دو شاخه بررسی و استفاده می‌شد:

    مصارف پزشکی و داروسازی

    دسته بندی سنگ‌ها در کیمیاگری و جواهرشناسی (علم جواهر شناسی و جواهر تراشی در منابع کهن ایرانی بسیار دقیق‌تر از رساله‌های غربی هم‌عصر خود بود.)

    کاربردهای پزشکی سنگ لاجورد:

    در تنسوخنامە ایلخانی آمده است:

    هیچ دارویی بهتر از لاجورد شسته در درمان اسهال و سودا نیست، برای اصحاب مالیخولیا و کسانی که خواب ندارند، مفید است و به همین دلیل، اگر آن را بر پلک چشم بکشند، مژه میروید و در مورد کیفیت لاجورد مینویسد:

    لاجوردیکه در آن بتوان نقاط زر دید و هرچه صاف‌تر و خوش رنگ‌تر و در آن نقاط سفید کمتر باشد، بهتر است.

    در کتاب قانون بو علی سینا در مورد خواص دارویی و درمانی سنگ لاجورد آمده است:

    قوتش همان قوت صمغ گیاه بدران و کمی ضعیف‌تر از آن است. به لحاظ مزاجی گرم و خشک است. خاصیت گزنده، گنداننده و زداینده همراه با تندی دارد، می‌سوزاند و زخم میکند. زگیل را برمی‌کند، رویش موی مژه را به بهترین حالت درآورده و آن را زیاد میکند. بعضی میگویند که دلیل آن، از بین بردن خلط‌های بد ضد رویش مژه است و موهای مژه میتوانند بی هیچ مانعی برویند. این سنگ برای درمان نفس بریدگی ناشی از خستگی به کار میرود. مواد سودایی و هر آنچه را که با خون آمیخته و غلیظ است، دفع میکند.

     

    در کتاب مخزن الادویه محمد حسین عقیلی علوی خراسانی، پزشک نامدار سده دوازدهم هجری دربارە سنگ لاجورد چنین آمده است:طبیعت آن در اول گرم و در دوم خشک است.

    آن را جالی و صاف کنندە اخلاط از کدورات و مسهل سودا و اخلاط غلیظ مخلوط به خون و با خاصیت دفع سودای حوالی قلب و امراض سوداوی و غم و اندوه و ترس و بخارات غلیظه و مفرح و مقوی قلب و با اندک قوت قابضه و در سایر خواص شبیه به سنگ ارمنی و لزاق الذهب ولی از آن دو ضعیف‌تر و با قدرت سوزاننده و تند و تیز و زخمکننده آورده است.

    آشامیدن آن را برای مالیخولیا و وسواس و کشیدن آن را بر چشم به منظور رفع چشم درد، ریزش اشک، ورم پلک و سفیدی چشم و زخم و جلوگیری از ریزش مژه مناسب می‌داند و آن را به عنوان بیشترین جز دارویی موجود در بیماری‌های چشمی معرفی میکند و برای تقویت پلک چشم و رویش مژه و ازدیاد آن‌ها مناسب میداند.

    در کتب پزشکی کهن ایرانی دستورهایی نیز برای ترکیب، تهیه و کاربرد داروهای مختلفی از این سنگ وجود دارد. از زمان هونیان ابن اسحاق (809-877) تا اواخر قرن 13 پزشکانی از جمله الکوهین، العطار و منهاج الدکان، دستوراتی برای تهیە داروهای پزشکی از این سنگ داشتند.

    مصری‌ها و اهالی بین‌النهرین نیز از این سنگ به عنوان دارو استفاده می‌کردند، از جمله پمادهای چشمی آمده در پاپیروس ایبری (حدود 1550 قبل از میلاد) و کتابخانه آشوربانیپال (قرن هفتم قبل از میلاد) و دستور شستشوی چشم در کتب طبی امپراطوری روم شرقی.نحوه شارژ و پاکسازی لاجورد

    برای شارژ و پاکسازی لاجورد روش های مختلفی توصیه شده، می توانید لاپیس را کنار کریستال هایی مثل آمیتیست یا کوارتز قرار دهید و از عود گیاه مریم گلی یا سیج (Sage) استفاده کنید.

    بومیان آمریکا بر این باورند که شما می توانید سنگ ها و کریستال های خود را به سادگی با گرفتن در کف دو دست و مدیتیشن شارژ و افکار، احساسات و انرژی های مثبت را به سنگ خود منتقل کنیدماهی یک یا دو بار ، لاجورد را در طول شب در یک کاسه سنگ نمک هماتیت یا نمک دریا طبیعی ریخته و در زیر نور ماه کامل قرار دهید تا شارژ شود.

    به دلیل اینکه لاجورد خصوصا انواع آن دارای کلسیت بالا می تواند به آب حساس باشد استفاده از پاکسازی با آب جاری و قرار دادن در آب توصیه نمی شود.

    روش نگهداری و تمیز کردن

    در نگهداری و تمیز کردن لاجورد باید دقت دو چندان داشته باشیم، قبلا هم گفتیم لاجورد هم مانند فیروزه سنگی حساس است و از طرفی سختی آن هم نسبت به سنگ های مثل عقیق یا کریستال پایین تر است پس در حالت هایی که به صورت نگین انگشتر استفاده شده باشد مستعد خش افتادن و از دست دادن جلا در برابر ضربه و سایدگی می باشد، همینطور تراکم عقیق را ندارد و به دلیل متخلخل بودن نوع سنگ در برابر نفوذ آب و انواع مواد شوینده و شیمیایی و همینطور روغن ها مقاومت کمتری دارد و آسیب پذیر است.

    برای تمیز کردن لاجورد از یک دستمال نرم و لطیف استفاده کنید و به آرامی روی سنگ بکشید در صورت نیاز می توانید از آب استفاده کنید ولی همانطور که اشاره شد لاجورد مقاوم نشده بسته به میزان کلسیت موجود می تواند به آب حساس باشد پس در صورت نیاز به شستشو بلافاصله سنگ خود را به خوبی و به طور کامل خشک کنید.

    بررسی و نظر خود را بنویسید
    • تنها کاربران عضو می توانند بررسی خود را بنویسند
    *
    *
    • بد
    • عالی
    *
    *
    *

    سنگ لاجورد (Lapis Lazuli) گوهری گران ‌بهاست که به دلیل رنگ آبی خیره‌ کننده آن به همراه رگه های طلایی رنگ زیبای خود و خواصی که دارد از هزاران سال پیش تاکنون طرفداران زیادی در جهان داشته است. از گذشته های دور از پودر آن برای تهیه رنگ آبی و از خواص اش در درمان و پزشکی استفاده های متعددی می شده است.

    سنگ لاجورد یا Lapis Lazuli

    سنگ لاجورد (Lapis Lazuli) نام سنگی است که در فلات ایران استخراج میشود. خاستگاه اصلی سنگ لاجورد، معادن سرسنگ در سرزمین بدخشان در شمالی ترین بخش افغانستان است. این سنگ به رنگ آبی تیره همراه با لکه های طلایی پیریت است و از سنگ های نیمه قیمتی و شناخته شده در عهد ایران باستان و یکی از کالاهای تجاری ایرانیان بوده.

    دانشمندان ایرانی از جمله ابوریحان بیرونی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، جوهری نیشابوری و… در مورد خصوصیات این سنگ و خواص درمانی آن مطالب بسیاری آورده اند. هنرمندان ایرانی در سده های میانی و اروپایی دورۀ رنسانس از این سنگ به عنوان رنگدانۀ لاجوردی (آبی نیلی) در نقاشی های خود استفاده میکردند. امروزه از آن برای ساخت جواهرات نیمه قیمتی، وسایل تزیینی، نقاشی، آثار هنری، صنعت و انرژی درمانی استفاده میشود.

    تاریخچه سنگ لاجورد

    لاجورد سنگی قیمتی در دوران ایران باستان است. با شکست مادها از تیکالت پلیسر سوم، پادشاه آشور در قرن هفتم قبل از میلاد، غنایمی از جمله الجورد (ده تن) دریافت شد و کتیبه های آشوری به آن اشاره کرده اند. در دورە هخامنشیان، لاجورد را (کپوتکه) می نامیدند. در کتیبە بنیاد کاخ داریوش کبیر در شوش، هر یک از مصالح لازم برای ساختمان کاخ و منشا آن ها ذکر شده است.به گفته شاهنشاه داریوش کبیر در متون تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشیان، لاجورد به کار رفته در ساخت این کاخ، از سغدیه، سرزمینی در آسیای مرکزی و شامل بدخشان، تأمین شده است. پس از دورە هخامنشی، از آن برای تهیە زیور آلات و لعاب استفاده می کردند. اولین کار دست با لاجورد، در پاکستان و در هزارۀ چهارم به دست آمد، در هزارە سوم نیز کارهای دستی متعددی از لاجورد در سرزمین های مصر و بین النهرین کشف شد.

    روش‌های بهسازی و افزایش کیفیت لاجورد

    عمل بهسازی لاجورد تقریبا مشابه فیروزه انجام می شود. روش هایی مثل رنگ کردن (استفاده از رنگ های مخصوص سنگ با روش های مخصوص)، استفاده از موم و روغن (روش های سنتی)، تثبیت با استفاده از اپوکسی و رزین و گاهی ترکیبی از دو یا چند روش استفاده می شود.روش تثبیت با اپوکسی یکی از روش های رایج و متداول در مورد بهسازی سنگ های نرم تر یا پر خلل و فرج مثل لاجورد و فیروزه است که در این روش علاوه بر بهبود رنگ و کیفیت جلای سنگ موجب افزایش مقاومت و طول عمر آن می شود و مانند یک لایه محافظ برای سنگ و نگین عمل می کند.

    لاجورد سنگ کدام ماه تولد است؟

    لاجورد سنگ ماه تولد متولدین پاییز و زمستان است.

    لاجورد به ترتیب سنگ ماه تولد:

    متولدین آذر ماه برج فلکی مطابق آن برج قوس یا صورت فلکی زودیاک کمان (Sagittarius Zodiac sign)

    متولدین دی ماه برج فلکی مطابق آن برج جدی یا صورت فلکی زودیاک بز (Capricorn Zodiac sign)

    متولدین بهمن ماه برج فلکی مطابق آن برج دلو یا صورت فلکی زودیاک آبریز (Aquarius Zodiac sign)

    ماه میلادی مطابق با آن را دسامبر (December) و ژانویه (January) می باشد.

    لاجورد سنگ مرتبط با کدام چاکرا است؟

    لاپیس لازولی یا لاجورد سنگ چاکرای پنجم و چاکرای ششم استچاکرای پنجم

    چاکرا گلو – چاکرا حلق – چاکرا ویشودها – Throat Chakra – Vishuddha Chakra – Vishuddhi Chakra

    معروف به چاکرای گلو یا حلق که در آیین هندو به آن ویشودها می گویند. محل این چاکرا گلو یا حلق بوده و وظیفه آن بیان، ابراز و بودن است. چاکرا پنج چاکرای ارتباطات و خلاقیت و مانترای آن من بیان میکنم است. عضو وابسته چاکرای پنجم گردن، گلو، فک و بازوها است و به عصب های بازویی یا گردنی بسیار مرتبط هستند.

    با توجه به منطقه چاکرای پنج در پایین مهره گردن و بین گودی گلو و حنجره، عدم تعادل در این چاکرا موجب مشکلات فیزیکی در ناحیه حلق و گلو و تیروئید شده و مشکل در برقراری ارتباط کلامی مثل پرحرفی یا ناتوانی در سخنوری و بیان احساسات را ایجاد می کند. استفاده و همراه داشتن سنگ لاجورد موجب به تعادل رسیدن این چاکرا می شود و تاثیر بسزایی در برطرف شدن مشکلات مربوط به این ناحیه و این چاکرا دارد.

    چاکرای ششم

    چاکرا ششم – چاکرا آجنا – چاکرای پیشانی – چاکرا چشم سوم Ajna Chakra – Guru Chakra – Third-Eye Chakra

    چاکرای ششم معروف به چاکرا چشم سوم در آیین هندو به آجنا به معنی دید درون و برون شناخته می شود. این چاکرا در پیشانی و کمی بالاتر از بین دو چشم قرار داد. این چاکرا طیف رنگی آبی نیلی متمایل به بنفش را در بر می گیرد که باعث باز شدن چشم سوم و دید بیرونی و درونی می شود.

    غدد مرتبط با این چاکرا هیپوفیز صنوبری و عضو وابسته به آن صورت، چشم، گوش و بینی می باشد. چاکرای ششم چاکرای شهود و روشن بینی و مانترای آن من میبینم است.

     

    تاثیرات این چاکرا با درونی ترین قسمت وجودی انسان ( ناخودآگاه ) یا روح و معنویت در ارتباط است. این مکانی است که محرک ما و میزانی از آگاهی که فعالیتها و در واقع زندگی ما را هدایت می‌کند در آن قرار دارد.

    عدم تعادل در چاکرای ششم باعث فراموشی و حواس پرتی، دور شدن از منطق و عمل بدون تفکر، گیجی و سردر و همینطور مشکلات بینایی می شود. استفاده و همراه داشتن سنگ لاجورد موجب به تعادل رسیدن این چاکرا می شود و تاثیر بسزایی در برطرف شدن مشکلات مربوط به این ناحیه و این چاکرا دارد.

    خواص و فواید لاجورد استفاده از لاپیس لازولی در سنگ درمانی

    لاجورد به عنوان سنگ محافظ در برابر حملات عصبی و روانی شناخته می شود، استفاده از لاپیس لازولی استرس را کم و آرامش به همراه می آورد. استفاده از سنگ لاجورد باعث ایجاد نگاه به درون و خودشناسی می شود، خود آگاهی را تشویق و حقیقت درونی را آشکار می کند. باعث تقویت صداقت، دلسوزی و اخلاق مداری در افراد می شود. موجب افزایش خلاقیت و نوآوری در افراد می شود. همراه داشتن این سنگ باعث افزایش اعتماد بنفس و ایجاد حس پذیرش خود می شود و به بیان احساسات و عواطف کمک می کند.در سنگ درمانی لاجورد آمده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، به تصفیه خون کمک می کند ، به برقراری تعادل فشار خون کمک می کند ، تسکین دهنده است و التهابات را کاهش می دهد. بی خوابی و سرگیجه را کاهش می دهد و بر افسردگی غلبه می کند. لاجورد برای سیستم تنفسی و عصبی و گلو ، تارهای صوتی و تیروئید مفید است ، اندام ها ، مغز استخوان و تیموس را تمیز می کند.

    خواص و فواید همراه داشتن و استفاده از سنگ لاجورد (Lapis Lazuli)

    ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای پنجم و ششم

    سنگ ماه تولد اردیبهشت ، آذر ، دی ، بهمن

    سنگی بسیار آرام بخش و جلوگیری کننده از حملات عصبی و روانی

    الهام بخش و کمک به افزایش خلاقیت و نوآوری

    افزایش اعتماد به نفس

    کمک به درک احساسات و عواطف دیگران

    تقویت سیستم ایمنی بدن

    تصفیه و تنظیم فشار خون

    تسکین دهنده و کاهنده التهابات

    غلبه بر بی خوابی و سرگیجه و افسردگی

    بهبود سیستم تنفسی و عصبی و گلو

    تنظیم تیروئید

    به منظور ارتقا خود آگاهی، بینش و عقل به کار می رود

    به عنوان سپر در برابر حملات روانی

    بالابردن درک و روشنی و شهود

    اکسیری قدرتمند برای بدن اتری و معنوی

    پزشکان مصر باستان ، سومر و بابل لاجورد را برای مقاصد دارویی بسیاری، از جمله آب مروارید چشم استفاده می کردند

    نماد شفا، شادی، عشق، وفاداری، قدرت های روانی، حمایت، شجاعت

    باعث افزایش اراده می‌شود

    در ایران باستان ، لاجورد سنگی برای نزدیکی با خدایان بود که صاحب آنرا دارای قدرت جادویی از خدایان و الوهیت می کرد

    برای بهبود علائم بی‌خوابی مفید است

    اثری ضد عفونی کننده و باکتری‌کش دارداستفاده از لاجورد در طب سنتی و درمانگری کهن

    در پزشکی کهن ایرانی سنگ لاجورد در دو شاخه بررسی و استفاده می‌شد:

    مصارف پزشکی و داروسازی

    دسته بندی سنگ‌ها در کیمیاگری و جواهرشناسی (علم جواهر شناسی و جواهر تراشی در منابع کهن ایرانی بسیار دقیق‌تر از رساله‌های غربی هم‌عصر خود بود.)

    کاربردهای پزشکی سنگ لاجورد:

    در تنسوخنامە ایلخانی آمده است:

    هیچ دارویی بهتر از لاجورد شسته در درمان اسهال و سودا نیست، برای اصحاب مالیخولیا و کسانی که خواب ندارند، مفید است و به همین دلیل، اگر آن را بر پلک چشم بکشند، مژه میروید و در مورد کیفیت لاجورد مینویسد:

    لاجوردیکه در آن بتوان نقاط زر دید و هرچه صاف‌تر و خوش رنگ‌تر و در آن نقاط سفید کمتر باشد، بهتر است.

    در کتاب قانون بو علی سینا در مورد خواص دارویی و درمانی سنگ لاجورد آمده است:

    قوتش همان قوت صمغ گیاه بدران و کمی ضعیف‌تر از آن است. به لحاظ مزاجی گرم و خشک است. خاصیت گزنده، گنداننده و زداینده همراه با تندی دارد، می‌سوزاند و زخم میکند. زگیل را برمی‌کند، رویش موی مژه را به بهترین حالت درآورده و آن را زیاد میکند. بعضی میگویند که دلیل آن، از بین بردن خلط‌های بد ضد رویش مژه است و موهای مژه میتوانند بی هیچ مانعی برویند. این سنگ برای درمان نفس بریدگی ناشی از خستگی به کار میرود. مواد سودایی و هر آنچه را که با خون آمیخته و غلیظ است، دفع میکند.

     

    در کتاب مخزن الادویه محمد حسین عقیلی علوی خراسانی، پزشک نامدار سده دوازدهم هجری دربارە سنگ لاجورد چنین آمده است:طبیعت آن در اول گرم و در دوم خشک است.

    آن را جالی و صاف کنندە اخلاط از کدورات و مسهل سودا و اخلاط غلیظ مخلوط به خون و با خاصیت دفع سودای حوالی قلب و امراض سوداوی و غم و اندوه و ترس و بخارات غلیظه و مفرح و مقوی قلب و با اندک قوت قابضه و در سایر خواص شبیه به سنگ ارمنی و لزاق الذهب ولی از آن دو ضعیف‌تر و با قدرت سوزاننده و تند و تیز و زخمکننده آورده است.

    آشامیدن آن را برای مالیخولیا و وسواس و کشیدن آن را بر چشم به منظور رفع چشم درد، ریزش اشک، ورم پلک و سفیدی چشم و زخم و جلوگیری از ریزش مژه مناسب می‌داند و آن را به عنوان بیشترین جز دارویی موجود در بیماری‌های چشمی معرفی میکند و برای تقویت پلک چشم و رویش مژه و ازدیاد آن‌ها مناسب میداند.

    در کتب پزشکی کهن ایرانی دستورهایی نیز برای ترکیب، تهیه و کاربرد داروهای مختلفی از این سنگ وجود دارد. از زمان هونیان ابن اسحاق (809-877) تا اواخر قرن 13 پزشکانی از جمله الکوهین، العطار و منهاج الدکان، دستوراتی برای تهیە داروهای پزشکی از این سنگ داشتند.

    مصری‌ها و اهالی بین‌النهرین نیز از این سنگ به عنوان دارو استفاده می‌کردند، از جمله پمادهای چشمی آمده در پاپیروس ایبری (حدود 1550 قبل از میلاد) و کتابخانه آشوربانیپال (قرن هفتم قبل از میلاد) و دستور شستشوی چشم در کتب طبی امپراطوری روم شرقی.نحوه شارژ و پاکسازی لاجورد

    برای شارژ و پاکسازی لاجورد روش های مختلفی توصیه شده، می توانید لاپیس را کنار کریستال هایی مثل آمیتیست یا کوارتز قرار دهید و از عود گیاه مریم گلی یا سیج (Sage) استفاده کنید.

    بومیان آمریکا بر این باورند که شما می توانید سنگ ها و کریستال های خود را به سادگی با گرفتن در کف دو دست و مدیتیشن شارژ و افکار، احساسات و انرژی های مثبت را به سنگ خود منتقل کنیدماهی یک یا دو بار ، لاجورد را در طول شب در یک کاسه سنگ نمک هماتیت یا نمک دریا طبیعی ریخته و در زیر نور ماه کامل قرار دهید تا شارژ شود.

    به دلیل اینکه لاجورد خصوصا انواع آن دارای کلسیت بالا می تواند به آب حساس باشد استفاده از پاکسازی با آب جاری و قرار دادن در آب توصیه نمی شود.

    روش نگهداری و تمیز کردن

    در نگهداری و تمیز کردن لاجورد باید دقت دو چندان داشته باشیم، قبلا هم گفتیم لاجورد هم مانند فیروزه سنگی حساس است و از طرفی سختی آن هم نسبت به سنگ های مثل عقیق یا کریستال پایین تر است پس در حالت هایی که به صورت نگین انگشتر استفاده شده باشد مستعد خش افتادن و از دست دادن جلا در برابر ضربه و سایدگی می باشد، همینطور تراکم عقیق را ندارد و به دلیل متخلخل بودن نوع سنگ در برابر نفوذ آب و انواع مواد شوینده و شیمیایی و همینطور روغن ها مقاومت کمتری دارد و آسیب پذیر است.

    برای تمیز کردن لاجورد از یک دستمال نرم و لطیف استفاده کنید و به آرامی روی سنگ بکشید در صورت نیاز می توانید از آب استفاده کنید ولی همانطور که اشاره شد لاجورد مقاوم نشده بسته به میزان کلسیت موجود می تواند به آب حساس باشد پس در صورت نیاز به شستشو بلافاصله سنگ خود را به خوبی و به طور کامل خشک کنید.